Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Everyday Militarist Nationalism in the Schools of the Chilean Dictatorship: Ritual Uses of Civic Events and Commemorations (1973-1980) O nacionalismo militarista cotidiano nas escolas da ditadura chilena: usos rituais de atos cívicos e efemérides (1973-1980) Nacionalismo militarista cotidiano en las escuelas de la dictadura chilena: usos rituales de los actos cívicos y las efemérides (1973-1980)
Indexado
WoS WOS:001447231900004
Scopus SCOPUS_ID:85219563918
DOI 10.7440/HISTCRIT95.2025.04
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Objective: This article analyzes how the Chilean dictatorship tried to instill a militaristic nationalism in the country's school's daily life, showing how this nationalism was reappropriated and, in some cases, resisted by part of the student body and the teaching staff. This approach is based on the study of civic events and the commemoration of school anniversaries between 1973 and 1980. Methodology: We proceed to the triangulation between different primary materials, specifically, the magazine Revista de Educaci & oacute;n of the Ministry of Education, declassified documents referring to internal communications of the dictatorship on educational matters (as well as on the repression in this field), materials from the academic archives of the Instituto Nacional and the LiceoJaviera Carrera, judicial records and interviews with teachers and students of the time. Originality:The crossing of the theories of nationalism and daily school life is used, and it is found that the dictatorship produced a new grammar of educationalization that profoundly impacted the school culture. This was characterized by the display of a profound military-nationalist ritualization. Unlike other studies on the period, attention is paid to the ideological use and daily expression of school rituals and the transgressions carried out in the ritual dimension. Conclusions: The attempt to implant a military-nationalist vision through daily school rituals was relatively successful since, while part of the students naturalized the existence of such military-nationalism, another part opposed it through the transgression/resistance of the very rituality that promoted it. This last shows the existence of a conflictive dimension of school culture.

Revista



Revista ISSN
Historia Critica 0121-1617

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Aguayo, Sebastian Neut - Katholieke Univ Leuven - Bélgica
Univ Bernardo Higgins - Chile
KU Leuven - Bélgica
Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
2 Aguayo, Pablo Neut - Univ Barcelona - España
Universitat Autònoma de Barcelona - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.