Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Argumentation and Knowledge Construction in Higher Education: A Vygotskian Perspective
Indexado
WoS WOS:001400985900001
DOI 10.19053/UPTC.22160159.V15.N41.2024.16647
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Empirical research indicates that the utilization of argumentation as an educational strategy fosters the acquisition of argumentation skills and disciplinary knowledge. Furthermore, there is evidence to show that argumentation skills development mediates the effect of oral argumentation on disciplinary knowledge. However, studies have also shown that argumentation is scarce in higher education and that although lecturers see argumentation as a relevant pedagogical goal, they think that students need to first acquire knowledge in order to develop argumentation skills. Therefore, a crucial pedagogical resource to promote scientific knowledge in higher education is being overlooked. This paper is aimed at shedding light onto argumentation as a key practice in higher education teaching, disputing the idea that to argue, students first need to acquire knowledge. We elaborate further on Vygotsky's notion of scientific concepts, highlighting their dialectic structure, which accounts for the epistemic potential of argumentation. This paper extends an invitation to higher education lecturers to prompt argumentation in classrooms as a form of disciplinary learning. Limitations and implications are discussed throughout the paper.

Revista



Revista ISSN
Praxis & Saber 2216-0159

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gonzalez-Palta, Ingrid Noemi - Universidad Alberto Hurtado - Chile
2 Sutil, Antonia Larrain - Universidad Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.