Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Analysis of Pedagogical-Digital Competence in Teacher Educators: Practices and Perceptions
Indexado
WoS WOS:001398681300002
DOI 10.17398/1695-288X.24.1.29
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The digital competence of future teachers has been a concern of public policy in Chile, reflected in the development of Information and Communication Technology (ICT) standards that emphasize the importance of incorporating digital technologies pedagogically in initial teacher education (ITE). A lack of digital pedagogical skills has been reported among teachers in training (Silva et al., 2019). The development of digital teaching competence (DTC) also involves those who train teachers. This study focuses on exploring the beliefs of university professors to analyze their impact on the use of technologies in ITE. A Sequential Exploratory Design (DEXPLOS), combining qualitative and quantitative methods, was conducted with teacher trainers. Content analysis was performed in the qualitative phase (n=13), and factorial analysis in the quantitative phase (n=67) using a questionnaire. The results reveal advances in the ethical and digital citizenship aspects of the DTC of the participating teacher trainers but do not suggest a reflective approach during practice, which affects the development of agency among future teachers. In summary, the didactic integration of digital technologies is not evident. The guidelines for didactic-digital competence highlight the importance of promoting and integrating these skills into teaching practices as an essential requirement to improve the conditions of children and adolescents facing the uncertainty of the 21st century.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Calderon-Lopez, Margarita - Universidad de Chile - Chile
2 Berrios-Barra, Lorena - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.