Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



What do In-Service Teachers Notice in Teaching-Learning Situations that Seek to Foster Modelling?
Indexado
WoS WOS:001417773900001
Scopus SCOPUS_ID:85217813199
DOI 10.1007/S10763-025-10540-3
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Professional noticing has been stressed as one of the key professional competencies that teachers must develop. To date, there is a robust amount of literature on teacher noticing with a focus on students' mathematical thinking. However, we have thus far not found any study that focuses on teacher noticing of classroom situations in which mathematical modelling is to be fostered. A professional development program was designed; and five Chilean elementary teachers were enrolled. Participants analysed video recordings of real in-class teaching sessions from other colleagues or from their own teaching. Such recordings illustrated different characteristics of fostering (or not) the mathematical modelling in classroom. Results show modelling situations identified by teachers as well as characteristics that teachers identified on how the modelling was being fostered. Furthermore, results illustrate that identifying classroom situations in which mathematical modelling is fostered seems to be linked to the characterization that teachers have about modelling.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
Mathematics (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Solar, Horacio Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Rivera, Sara - Agencia RedACT - Chile
3 Fernandez, Ceneida - Univ Alicante - España
Universitat d'Alacant - España
4 Ortiz, Andres Hombre Agencia RedACT - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID Fondecyt
Agencia Nacional de Investigacin y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by ANID Fondecyt 1231303
This work was supported by ANID Fondecyt 1231303

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.