Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Informal learning experiences in the construction and development of professional teacher identity
Indexado
WoS WOS:001421728900001
Scopus SCOPUS_ID:85216565063
DOI 10.1016/J.LCSI.2025.100893
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This work is part of a larger research project that explores how professional teacher identity is constructed and developed. For the present study, we analysed 22 informal experiences. These experiences have been analysed in terms of their contribution to the formation of professional teacher identity. We designed a qualitative multiple case study in which semi-structured interviews were applied to 26 student teachers. We applied our own form of discourse analysis based on certain discursive markers. Our main findings are that identity change occurs not only through traditional formal experiences, but also through informal experiences and interactions between the two. We propose the importance of what we term informal experiences in establishing connections and driving the formation and development of identity. Finally, we suggest that professional teacher identity serves as an 'adhesive' that unites the various learnings achieved in different contexts over time. We conclude with a discussion in which we propose that identity should be considered an interconnected and subjective phenomenon, rather than a personal resource. We also propose that identity is connected to dialogic aspects involving a sense of collaboration and participation, and that these can be transferred from informal contexts to formal contexts.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rojas, Jorge Chavez - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Faure, Jaime Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Barril, Juan Pablo - Universidad Autónoma de Chile - Chile
4 Jara, Rodrigo Fuentealba - Universidad Autónoma de Chile - Chile
4 Fuentealba Jara, Rodrigo - Universidad Autónoma de Chile - Chile
5 Zambrano, Vanessa Valdebenito - Universidad Católica de Temuco - Chile
5 Valdebenito Zambrano, Vanessa - Universidad Católica de Temuco - Chile
6 Almuna, Jesus - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
7 Quezada-Carrasco, Patricio - Universidad Católica de Temuco - Chile
8 Salter, Paul - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
FONDECYT" Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The work was supported by the "FONDECYT" Fondo Nacional de Desarrollo Cientifico y Tecnologico [1220081] /PI: Jorge Chavez Rojas.
The work was supported by the \u201CFONDECYT\u201D Fondo Nacional de Desarrollo Cient\u00EDfico y Tecnol\u00F3gico [1220081]/PI: Jorge Chavez Rojas.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.