Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Leadership of Female Principals in EMTP and the Promotion of a Gender Perspective in Masculinized Contexts
Indexado
WoS WOS:001410809500001
DOI 10.17583/IJELM.16158
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Leadership in VET schools presents multiple administrative and pedagogical challenges, as principals must address demands from both the labor and social spheres. Additionally, male principals significantly outnumber female principals in EMTP school leadership roles. In this context, this article aims to explore the leadership characteristics of female principals in EMTP education and the biases they encounter in these roles. Using a qualitative approach, a case study was conducted with in-depth interviews of eight female principals from EMTP schools across various specialties. The findings show that female principals' leadership characteristics emphasize collaboration, teamwork, active listening, participatory decision-making, trust- building, and care, while also experiencing biases related to gender and youth. Promoting a gender perspective within school communities stands out as a key action to address male- dominated environments.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Carrasco-Saez, Andrea - Universidad de Chile - Chile
2 Monsalves-Ibarra, Sofia - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.