Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Internet usage and learning opportunities: A case study with secondary school students in La Araucanía, Chile
Indexado
WoS WOS:001431878300003
DOI 10.1177/20427530241229131
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study seeks to contribute to the understanding of learning shaped by the Internet, considering the affordances for secondary students. A case study was conducted with eight 15- and 16-year-old students from the Region of Araucan & iacute;a, south of Chile, using a digital log and individual semi-structured interviews, before and during the pandemic. Through a thematic analysis of students' narratives, it was found that in formal learning contexts, students utilized the Internet to complete homework assignments and projects, understand academic content through multimedia resources, and communicate synchronously and asynchronously with peers and teachers, overcoming challenges in Internet access, particularly in rural areas. In informal learning contexts, students acquired new content and developed skills aligned with personal interests, benefiting those from low socio-economic backgrounds or rural settings. While these affordances existed before the pandemic, they became more evident and frequent during it, showcasing opportunities to leverage the Internet for learning and teaching. Future research should also explore how teachers are adapting their pedagogical approaches in response to the integration of the Internet into students' learning environments.

Revista



Revista ISSN
2042-7530

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Claro, Magdalena - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Matamala, Carolina - Universidad de La Frontera - Chile
3 Hinostroza, J. Enrique - Universidad de La Frontera - Chile
4 Luna, Laura - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 Labbe, Christian - Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID-Fondecyt

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was funded by ANID-FONDECYT under project number 1211553; ANID- FONDECYT under project number 11200821 and ANID-FONDECYT 1211468.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.