Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Integrating Unplugged Computational Thinking Across Curricula: A Qualitative Study of Students' and Teachers' Perspectives
Indexado
WoS WOS:001432626800011
DOI 10.29333/IJI.2025.18120A
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Integrating computational thinking into the K-12 curriculum presents challenges due to the lack of a standardized approach. This study examines the use of "unplugged" computational thinking-activities that do not require digital devices-in teaching mathematics and language arts to tenth-grade students. The instructional method followed phases such as abstraction, decomposition, algorithms, evaluation, and generalization. Data were collected through focus groups with teachers and a sample of students from both subjects and analyzed qualitatively to capture their perspectives. The findings suggest that unplugged computational thinking increased student engagement and helped achieve learning objectives. Both teachers and students reported that this approach fostered deeper conceptual understanding and enhanced the educational experience by developing skills in problem-solving, collaboration, and perseverance (grit). Teachers observed that students could explore and articulate their thoughts more expansively compared to traditional methods, leading to a richer understanding of the material. Students emphasized that integrating computational thinking, fostering grit, and encouraging collaboration are crucial for enriching their educational experiences and creating a supportive, effective learning environment.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vazquez-Uscanga, Enrique - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Nussbaum, Miguel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Naranjo, Isidora - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.