Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Dialogic and Preventive School Coexistence: A Case Study of a School with Low Incidence of Punitive Disciplinary Measures
Indexado
WoS WOS:001429348900004
DOI 10.22235/PE.V18I1.4131
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Narrow approaches to school coexistence often involve a problematic understanding of school conflicts, typically leading to punitive disciplinary actions. Research on punitive discipline highlights a blending of these approaches with more formative strategies. However, few studies specifically characterize formative approaches to school conflict management. This study, designed as a case study with a quasi-ethnographic approach, aimed to characterize the formative methods employed by an educational institution with low levels of punitive disciplinary practices. Persistent observations, analysis of institutional documents, and in-depth interviews with students, education assistants, teachers, and administrative staff were conducted. The findings highlight formative practices associated with various preventive dialogic actions that place students at the center of educational processes. The school is portrayed as being in transition toward a formative approach to conflict management, focusing on preventing conflict situations. The implications of these results for adopting a formative approach to school conflict management are discussed.

Revista



Revista ISSN
Paginas De Educacion 1688-5287

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Elgueta, Nicolas Andres Pereira - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Poblete, Daniel - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Cabrera, Gustavo - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Lopez, Veronica - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Urbina, Carolina - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
6 Ortiz-Mallegas, Sebastian - Universidad de Playa Ancha - Chile
7 Morales, Macarena - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
8 Villegas, Jose Miguel - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.