Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Perceptions and Attitudes of University Faculty toward Disability: A Case Study in Chile
Indexado
WoS WOS:001429348900003
DOI 10.22235/PE.V18I1.4250
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Disability is currently a significant topic within the field of education. Exploring the perspectives of those responsible for training future teachers and fostering inclusion in higher education is increasingly important. This study aimed to analyze the perceptions and attitudes of faculty members in the Special Education Teaching program at a private university in Chile toward individuals with disabilities. Semi-structured interviews were conducted with 12 faculty members, and content analysis was carried out using the qualitative software NVivo 12. The main findings indicate that faculty members have a positive perception of and attitude toward disability. They agree on respecting the fundamental rights of individuals as typical citizens, recognize that a person's abilities are not inherently limited by their disability, and associate necessary support with functional ecological approaches. Consequently, teacher educators may be contributing positively to the mindset of future teachers. This study provides valuable insights into faculty perspectives in higher education from an inclusive lens.

Revista



Revista ISSN
Paginas De Educacion 1688-5287

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Soto-Fuentes, Alejandro Andres - Universidad San Sebastián - Chile
2 Sagredo-Ortiz, Sindy Marisel - Universidad San Sebastián - Chile
3 Barriga, Carmen Alejandra Espinoza - Universidad San Sebastián - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.