Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



GENDER AND INTERSECTIONALITIES IN INITIAL TEACHER TRAINING IN CHILE
Indexado
WoS WOS:001156626500001
DOI 10.4067/S0717-73562023005002101
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The article explores the relationship between gender, intersectionality, and student enrolment in initial teacher education programs at Chilean universities. The methodology used was qualitative and descriptive, and involved the generation of a representative structural sampling and instrumental case study, comparing roles in the undergraduate teaching programs of three universities differentiated as mass state, mass private, and elite institutions. Between 2019 and 2021, we compiled data from 28 semi -structured interviews. The information was triangulated and analyzed following grounded theory principles on the basis of axial analysis, with intersectionality as a central category, constituted by students' sex/gender representations, social origins, reproductive roles, productive roles, and the perspectives adopted towards their degree program. The results of our research show the influence of meanings that articulate the experiences of intersectionality in terms of access to teacher training programs and the training they provide. These meanings are shaped by unequal educational trajectories that create student representations associated with productive and caregiving roles, as well as an experience centered around the construction of differentiated discourses of vulnerability in relation to teacher training.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Anthropology
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pedraja-Rejas, Liliana - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Rodriguez-Ponce, Emilio - Universidad de Tarapacá - Chile
3 Cerna, Cristhian - Minist Desarrollo Social & Familia - Chile
4 Fleet, Nicolas - Universidad Alberto Hurtado - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.