Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||
| DOI | 10.3389/FPSYG.2024.1485569 | ||||
| Año | 2025 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This article addresses language displacement as a result of the institutionalized violence experienced by the Mapuche people. The objective is to explore, through the voices of Mapuche speakers and elders, the institutionalized violence encountered in schools and its impact on the displacement of the Mapuzungun language. Through discussion groups, we explored ancestral knowledge, language loss, its intergenerational transmission, and how the teaching of Mapuzungun should be approached for future generations. The results show that the elders possess an immeasurable source of knowledge, being the primary bearers of the culture, and propose an epistemology centered on the unity of language and culture.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Sanhueza, Susan | - |
Universidad de Chile - Chile
|
| 2 | Maldonado, Fabiola | - |
Universidad de Chile - Chile
|
| 3 | Diaz, Claudio | - |
Universidad de Concepción - Chile
|
| 4 | Friz, Miguel | - |
Universidad del Bío Bío - Chile
|
| 5 | Toloza, Carolina Aroca | - |
Universidad de Chile - Chile
|
| 6 | Cuevas, Hector Torres | - |
Universidad del Bío Bío - Chile
|
| Agradecimiento |
|---|
| The author(s) declare that financial support was received for the research, authorship, and/or publication of this article. This study was supported by the Fondecyt Project No. 1240863 "Educacion intercultural. Identificacion y puesta en valor del patrimonio cultural inmaterial translocal portado a las escuelas por la migracion de ninos, ninas y familias de las regiones de Antofagasta, Metropolitana y Bio-Bio". Fondecyt Project No. 1220307 "Estudio sobre el diseno de instrumentos de evaluacion del idioma ingles: Procesos y carga cognitiva, respuesta afectiva y desempeno de candidatos a profesores" Fondecyt Project No. 1231788 "Diversidad cultural en el aula de matematicas: Un analisis desde la Etnomatematica y sus juegos de lenguaje." |
| The author(s) declare that financial support was received for the research, authorship, and/or publication of this article. This study was supported by the Fondecyt Project No. 1240863 \u201CEducaci\u00F3n intercultural. Identificaci\u00F3n y puesta en valor del patrimonio cultural inmaterial translocal portado a las escuelas por la migraci\u00F3n de ni\u00F1os, ni\u00F1as y familias de las regiones de Antofagasta, Metropolitana y B\u00EDo-B\u00EDo\u201D. Fondecyt Project No. 1220307 \u201CEstudio sobre el dise\u00F1o de instrumentos de evaluaci\u00F3n del idioma ingl\u00E9s: Procesos y carga cognitiva, respuesta afectiva y desempe\u00F1o de candidatos a profesores\u201D Fondecyt Project No. 1231788 \u201CDiversidad cultural en el aula de matem\u00E1ticas: Un an\u00E1lisis desde la Etnomatem\u00E1tica y sus juegos de lenguaje.\u201D |