Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Mapuche educational content in intercultural school education: a decolonial approach / <i>Contenido educativo mapuche en la educación escolar intercultural: un enfoque descolonial</i>
Indexado
WoS WOS:001443734100001
DOI 10.1177/11356405251323080
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This manuscript identifies categories of Mapuche educational content incorporated into the development of intercultural education in a decolonial perspective. The methodology combined ethnographical and indigenous approaches within a school setting. The study context was situated in La Araucan & iacute;a and involved work with a school located in Mapuche communities in the municipality of Temuco. The research instruments used were ethnographic registry (n = 40) and semi-structured interviews (n = 10). The information was analysed through grounded theory. The results identify wisdom and knowledge in Mapuche family education that are incorporated as educational content in intercultural school education. This has contributed to the revitalization of knowledge and lifestyles and the incorporation of Mapuche educational agents, which together build a foundation that breaks down the hegemony of school knowledge. The study concludes that the decolonization of intercultural education urgently requires the incorporation of specifically Mapuche educational content, since this contributes to a restructuring of the logic and functioning of the school on Mapuche territory.

Revista



Revista ISSN
Cultura Y Educacion 1135-6405

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz, Gerardo - Universidad Austral de Chile - Chile
2 Arias-Ortega, Katerin - Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Sepulveda, Miguel Del Pino -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
ANID (Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo) Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the ANID (Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo) Chile, under the following grants: Fondecyt Iniciacion 11191041; Fondecyt Regular 1120783, 1221718 & 1240540; Fondef ID21I10187 & Anillo ATE220025./Este trabajo ha recibido financiacion de la Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID) de Chile, mediante las siguientes iniciativas: FondecytIniciacion 99999049; Fondecyt Regular 9920783, 9229798 & 9240540; Fondef ID29I90987 & Anillo ATE220025.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.