Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



<i>Teacher professional development in early childhood education through action-research</i>
Indexado
WoS WOS:001410701700007
DOI 10.17163/ALT.V18N2.2023.07
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Teacher professional development is a key factor in enhancing pedagogical interactions. However, implementing programs that are tailored to teachers' specific needs and teaching contexts remains challenging. This article examines a professional development program in pedagogical mediation based on action research, designed for early childhood educators in Chile. The study employed a case study design, involving nineteen teachers and six trainer educators. Data was collected through semi-structured interviews and written reports, which were analyzed using reflexive thematic analysis. The findings highlight four key aspects for teacher professional development: reflective chaining, video-based training, the role of the critical friend, and work within professional learning communities. These categories form a continuous action-research and reflection spiral that enhances teaching professionalism and self-awareness of practice, promoting a shift from the individual to the collective and from the simple to the complex. This approach fosters a collaborative culture of improvement, strengthening professional development and serving as a model for other programs that contribute to quality in this educational level.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Figueroa-Cespedes, Ignacio - Universidad Diego Portales - Chile
2 Fica, Esteban - Universidad Diego Portales - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.