Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Prevalence and socio-demographic characteristics associated with depression, anxiety, and stress among university students Prevalencia y características sociodemográficas asociadas con la depresión, la ansiedad y el estrés en estudiantes universitarios
Indexado
WoS WOS:001461656700007
Scopus SCOPUS_ID:85209210568
SciELO S0718-50652024000100216
DOI 10.4067/S0718-50652024000100216
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



University students are a risk group for several mental health problems due to their psychological, social, and academic demands. The aim of this study was to determine the prevalence of symptoms associated with depression, anxiety, and stress among university students from northern Chile and their association with specific socio-demographic characteristics. The study was carried out with 696 participants selected through stratified probabilistic sampling. The depression, anxiety, and stress symptoms were assessed with the DASS-21 scale. The scale's reliability was evaluated with Cronbach's α, and for data analysis, we performed summary measures, frequencies, ANOVA, and Scheffé's test in SPSS 26 ®. Additionally, Cohen's d was calculated for effect size. The results show prevalence of depression was 42.3%, anxiety was 53.5%, and stress was 49.6%. Depression was statistically higher in female than male students with low socioeconomic income and with another sexual orientation from heterosexual. Anxiety was higher in females and in students with low socioeconomic incomes, and, in the case of stress, it was most frequent in women. We found a high prevalence of depression, anxiety, and stress, which highlights the need to develop educational strategies, identify high-risk students, and initiate mental health interventions opportunely.

Revista



Revista ISSN
Límite (Arica) 0718-1361

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Physiology
Psychology
Scopus
Philosophy
Psychology (All)
SciELO
Applied Social Sciences
Human Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pinto-Cortez, Cristián - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Muzatto Negron, Paola - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Negron, Paola Muzatto - Universidad de Tarapacá - Chile
3 Hernández, Joaquín - Universidad Privada del Valle - Bolivia
UNIVALLE - Bolivia
Univ Privada Valle - Bolivia
4 Cadenas, Solange - Universidad de Tarapacá - Chile
5 García Parra, Marina - Universidad de Tarapacá - Chile
5 Parra, Marina Garcia - Universidad de Tarapacá - Chile
6 Romero Aros, Diego - Universidad de Tarapacá - Chile
6 Aros, Diego Romero - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.