Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Pre-service Teachers' perceptions on instant messaging and orthographic competence Percepções dos professores em formação sobre mensagens instantâneas e competência ortográfica
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85114040982
DOI 10.35699/1983-3652.2021.34141
Año 2021
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



© 2021 North Caucasian Institute of Mining and Metallurgy, State Technological University. All rights reserved.This work examines the perception held by pre-service teachers of Spanish in Chile and Argentina of the digital written norm in IM, together with their opinion regarding the influence of textisms on secondary students' acquisition of orthographic competence. The study uses a transactional approach based on surveys and uses and applies a descriptive non-experimental design. Results, when compared with studies for the European Spanish variant, showed that pre-service teachers in Chile and Argentina considered use of textisms as harmful to secondary students' development of orthographic competence, despite their own frequent use of textisms. However, one of the main findings is a certain degree of tolerance of specific types of textisms in digital writing, as was a more integrative approach to those written variables on the part of participants in Argentina.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sociology And Political Science
Management, Monitoring, Policy And Law
Geography, Planning And Development
Renewable Energy, Sustainability And The Environment
Earth And Planetary Sciences (Miscellaneous)
Mechanical Engineering
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Núñez-Román, Francisco - Universidad de Sevilla - España
2 Gómez-Camacho, Alejandro - Universidad de Sevilla - España
3 Errázuriz-Cruz, María Constanza - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Núñez-Cortés, Juan Antonio - Universidad Autónoma de Madrid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Autonomous Community of Andalusia

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research has been funded by the Department of Economy, Knowledge, Business and University of the Autonomous Community of Andalusia (Spain), in the framework of the Incentives to Research Groups PAI (Call 2019), reference 2019/HUM529.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.