Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Barriers identified to good teaching practices in medical specialties Barreras identificadas para el ejercicio de las buenas prácticas docentes en especialidades médicas
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85211226828
DOI 10.1016/J.EDUMED.2024.100995
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: The University of Chile seeks to integrate student diversity and teaching quality beyond academic achievement. Facing tensions and inadequate practices, such as mistreatment in the clinical setting, the School of Medicine strives to transform teaching, promoting responsible and quality practices. This article aims to determine how certain barriers affect the implementation of good practices in clinical education, to overcome obstacles in the training of health professionals. Material and methods: The methodology for data collection was through a retrospective and interpretative qualitative content analysis of 442 reports from 308 participants of the continuing education course Good Teaching Practices, whose approach was inspired by the SoTL (Scholarship of Teaching and Learning) approach, to develop and enhance the training process, improving the committed learning outcomes. Results: The interpretative analysis made it possible to distinguish three categories that typify teacher mistreatment: 1) discrimination (by gender, nationality, and appearance), 2) abuse (by work and academic overload, and public humiliation), and 3) poor teaching example (by inadequate teacher modeling). Conclusion: Health educators should be aware of the barriers identified to eradicate the culture of abuse in clinical settings previously seen as effective in medical education. This research provides a solid foundation for the institution to address critical areas in education and guide the community toward practices that reflect superior educational quality and meaningful change in the short and long term.

Revista



Revista ISSN
Educacion Medica 1575-1813

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Medicine (All)
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lee Muñoz, Ximena - Universidad de Chile - Chile
2 Kleinsteuber Saá, Karin - Universidad de Chile - Chile
3 Soto Reyes, Paula - Universidad de Chile - Chile
4 Torrente Avendaño, Mariela - Universidad de Chile - Chile
5 Hanne Altermatt, Christel - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.