Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Constructing cultural identities through time: Historical narratives in Chilean early childhood education Construyendo identidades culturales a través del tiempo: Narrativas históricas en la Educación Inicial chilena
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85210072675
SciELO S0719-82132024000300119
DOI 10.23854/AUTOC.V8I3.421
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article focuses on the challenge of teaching historical concepts in Chilean Early Childhood Education, considering the thinking of children under six years of age. In order to address this complex issue, the approach of historical narratives adapted to their development level was implemented, aiming to analyze how these narratives influence children’s thinking at Transition Levels. Based on a qualitative approach, the research involved 90 children from schools in the Metropolitan Region of Chile. The methodological design was exploratory-descriptive, using reflective logs as data collection instruments. The analysis was carried out through coding and categorization using Atlas.ti software. The research results highlight the importance of historical narratives in connecting past, present and future, enriching children’s understanding of their history and culture. Finally, the present study contributes in two ways: first, to reflect on how the use of historical narratives through directed intentionality allows pedagogical practices to enrich thinking and cultural identity formation in early education. Secondly, it provides a deeper understanding of how reality cuttings and historical narratives become valuable resources for building knowledge in children from a temporal and spatial dimension.

Revista



Revista ISSN
Autoctonía (Santiago) 0719-8213

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
History Of Social Sciences
History
Scopus
History
Social Sciences (All)
Arts And Humanities (Miscellaneous)
SciELO
Applied Social Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gómez-Garfias, María Angélica Torres - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
2 Lara-Ortega, Martín - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
3 Zañartu Reyes, Jaime - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
4 Mateluna, Hernán - Universidad Bernardo O'Higgins - Chile
5 Cortés Cortés, Manuel Enrique Hombre Universidad Bernardo O'Higgins - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.