Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Applicability of body mass index and tri-ponderal index to assess motor competence in schoolchildren Aplicabilidad del índice de masa corporal e índice tri-ponderal para valorar la competencia motora en escolares
Indexado
WoS WOS:001428001200007
Scopus SCOPUS_ID:85214443142
DOI 10.17979/SPORTIS.2025.11.1.10623
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The level of Motor Competence (MC) is a determining factor in the adherence of children and young people to increased physical activity. The objective was to explore the applicability of the Body Mass Index (BMI) and the Tri-ponderal Index (TPI) to assess the (MC) in schoolchildren aged 7 to 14 years (54 girls and 49 boys). Anthropometric variables of weight, height, BMI and PTI were evaluated. MC was measured with two tests from the Körperkoordinationstest Für Kinder (KTK) battery, Lateral Transposition (TL) and Lateral Leap (SL). Tests for normality, differences between groups were applied. There were no differences between both sexes(p>0.05), nutritional status according to BMI(p=0.079); on the contrary, in ITP there were significant differences(p= 0.010) between normal weight (10.43±2.67rep) with obesity and between overweight with obesity (p<0.05). In the SL there were differences between normal weight with obesity and between overweight with obesity (p<0.0). The results of the study suggest that ITP could be a better indicator of nutritional status compared to BMI; moreover, an elevated ITP can negatively influence motor skills during childhood and youth. It is necessary to insist on promoting healthy habits to maintain a healthy weight.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Carrasco-López, Salustio - Universidad de Concepción - Chile
2 Valenzuela-Jiménez, Alinne - Universidad de Concepción - Chile
3 Amigo Alvear, Vanessa - Universidad de Concepción - Chile
4 Irribarra Sepúlveda, Francisca - Universidad de Concepción - Chile
5 Baeza Parra, Fernanda - Universidad de Concepción - Chile
6 Herrera Placencia, Camilo - Universidad de Concepción - Chile
7 Gómez-Campos, Rossana - Universidad Católica del Maule - Chile
8 Cossio-Bolaños, Marco - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.