Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



A Study of Software Architects’ Cognitive Approaches: Kolb’s Learning Styles Inventory in Action
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85208235194
DOI 10.1007/978-3-031-75147-9_16
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The multidisciplinary nature of software architects demands a diverse set of skills, ranging from technical expertise to interpersonal abilities. Within this domain, software architects are responsible for designing systems that adhere to quality standards, meet functional requirements, and align with organizational goals. However, educating or training software architects presents a challenge due to the complexity of their roles and responsibilities. To address this challenge, this paper proposes an approach to understanding the learning styles of software architects using Kolb’s Learning Style Inventory (KLSI). It aims to provide a characterization of their teaching and learning preferences, thus facilitating the design and execution of educational strategies tailored to their specific needs. In conducting our research, we utilized LinkedIn as a platform to distribute the KLSI Test, ultimately gathering a sample comprising 18 Senior and Mid-Senior Software Architects. Through trend analysis of their responses, we consistently observed a discernible pattern. This led us to identify the Deciding Learning Style as the primary approach among the sample of software architects regarding their learning preferences. This finding offers initial insights into the predominant learning style within this profession, providing valuable guidance for educational practitioners and institutions aiming to optimize their training programs for software architects.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Barrientos, Mauricio Fernando Hidalgo - Universidad Finis Terrae - Chile
Universidad Técnica Federico Santa María - Chile
2 ASTUDILLO-ROJAS, HERNAN ENRIQUE Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Castro, Laura M. - Universidade da Coruña - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Técnica Federico Santa María

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work has been partially supported by Universidad T\u00E9cnica Federico Santa Mar\u00EDa under grant \u201CPrograma de Incentivo a la Iniciaci\u00F3n Cient\u00EDfica\u201D PIIC-USM 062/2023.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.