Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Analysis of self-efficacy and competencies of Chilean physical education teachers for the inclusion of children with disabilities Análisis de la autoeficacia y competencias de profesores de educación física chilenos para la inclusión de niños con discapacidad
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85212580176
DOI 10.47197/RETOS.V63.110144
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Physical education teachers’ self-efficacy seems critical in successfully including students with disabilities in mainstream classes. Despite this, many teachers state they are not prepared enough to implement inclusive Physical Education sessions for students with disabilities. Objective: This research analyzed the effects of a continuous teacher training program, Inclusive Sport at School, on their competencies and self-efficacy as determinants of the inclusion process of girls, boys, and adolescents in Chilean educational settings. Methodology: A total of 76 teachers were recruited to participate in this study voluntarily. A quasi-experimental design was adopted without a control group and pre-test and post-test measures. Results: Results showed a significant increase in subscales intellectual p<.001, physical p=.002, and visual p<0.001 disabilities of the self-efficacy variable after applying the Inclusive Sport at School program. At the same time, higher scores were found in the competence variable for all domains. Also, differences in competencies regarding the use of tasks p=.006, adapting curricular specifications p=.029, pre-active p=.024, and interaction p=.041 phase of the session. Discussion: These findings show that Physical Education teachers’ training could be decisive in including children and adolescents with educational needs in physical education classes. Conclusions: This envisions more opportunities to continue promoting training programs and to incorporate this topic into the curricula of schools that aim to follow international educational policies in terms of inclusion.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz-Hinrichsen, Fernando Hombre Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Marfan, Macarena Socias - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
3 Contreras, Jorge Pérez - Universidad Santo Tomás - Chile
Universidad de Viña del Mar - Chile
4 Lagos, Isidora Vega - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
5 Roig, Mauro Grassi - Universidad Politécnica de Madrid - España
Universitat de les Illes Balears - España
6 Pérez-Tejero, Javier - Universidad Politécnica de Madrid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.