Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Assessing the impact of the metacognitive pedagogical cycle on adult EFL learners’ proficiency and awareness: Evidence from Chilean classrooms
Indexado
WoS WOS:001404534500001
Scopus SCOPUS_ID:85214135489
DOI 10.35869/VIAL.V0I22.3039
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The benefits of metacognitive instruction for the improvement of students’ L2 listening comprehension and metacognitive awareness have been documented in the literature. However, it is necessary to evaluate the impact of a process-based approach such as the metacognitive pedagogical cycle (MPC) on less-skilled English as a foreign language (EFL) learners in contexts with reduced out-of-classroom interaction. Therefore, the present quasi-experimental study sought to assess the impact of the MPC on the listening comprehension and listening metacognitive awareness of 75 low-proficiency adult EFL learners. Participants were divided into an experimental group, which received MPC instruction, and a control group that received regular listening instruction over a twelve-week period. Pre- and post-listening proficiency and metacognitive awareness test results revealed that the experimental group significantly increased their proficiency and metacognitive awareness scores in a more consistent and robust manner than the control group. Additionally, learners who were exposed to MPC instruction outperformed the control group in almost all aspects of metacognitive awareness. Results indicated that less skilled learners could benefit from a metacognitive approach to listening instruction in the selected EFL setting. Pedagogical implications are discussed.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cancino, Marco Hombre Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Oyarzún, Natalia - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Dirección General de Investigación Científica y Técnica
DGI-UNAB
Universidad Andres Bello, Chile
Direccion General de Investigacion, Universidad Andres Bello, Chile (DGI-UNAB)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Acknowledgements: This research work was funded by Direccion General de Investigacion, Universidad Andres Bello, Chile (DGI-UNAB) [Grant number Folio DI-09-20/JM]
This research work was funded by Direcci\u00F3n General de Investigaci\u00F3n, Universidad Andr\u00E9s Bello, Chile (DGI-UNAB) [Grant number Folio DI-09-20/JM]

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.