Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Pedagogical Meanings of University Teaching in Spain: Training Teachers and Engineers Sentidos pedagógicos de la docencia universitaria en España: formación de profesionales de educación e ingeniería
Indexado
WoS WOS:001398811700022
Scopus SCOPUS_ID:85214505298
DOI 10.6018/RIE.587141
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The pedagogical meanings of teaching are visions, both shared and individual, of teaching that are connected to pedagogical activities and cultural and structural aspects of academic work. The implementation of the European Higher Education Area (EHEA) in Spain has arisen conflict in this regard, as it has given rise to the figure of the teacher-researcher-manager-bureaucrat, along with the commercialization of scientific production and the working conditions of teaching staff. This study examines the pedagogical meanings of university teaching in Spain, specifically focusing on two degree programs: the Bachelor's Degree in Primary Education (Case 1) and the Bachelor's Degree in Construction and Building (Case 2). A collective case study is conducted, employing open interviews with instructors who possess different contracts and trajectories in both programs. A reflective thematic analysis is carried out, yielding the following categories for Case 1: Teacher-researcher profile, Initial Teacher Education in practice, and Uncertain future expectations; and the following categories for Case 2: Teacher-professional profile, Teacher interaction from practice, and Job placement expectations. These findings are discussed in relation to how job challenges, the valuation of professional practice, instability in educational objectives, and the influence of the labor market impact the pedagogical meanings of university teaching in these cases. These aspects prompt inquiries into the country's future projects and the societal role of future professionals.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CARRASCO-AGUILAR, CLAUDIA Mujer Universidad de Playa Ancha - Chile
2 Civantos, Mariano Martín - Universidad de Granada - España
3 Trujillo, Antonio Luzón - Universidad de Granada - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Tesis Doctorado en Ciencias de la Educacion-Universidad de Granada
ANID Fortalecimiento de Programas de Doctorado-Convocatoria
Fondecyt-Initiacion
Beca Postdoctorado-Extranjero
Red de Apoyo de la Direccion General de Investigacion Universidad de Playa Ancha Convenio

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This article has received support from: (1) Fondecyt-Initiacion-N degrees 11190339 ANID-Chile; (2) Tesis Doctorado en Ciencias de la Educacion-Universidad de Granada, (3) Beca Postdoctorado-Extranjero No 74220039-ANID, (4) ANID Fortalecimiento de Programas de Doctorado-Convocatoria 2022-Folio 86220041, (5) Red de Apoyo de la Direccion General de Investigacion Universidad de Playa Ancha Convenio-UPA-21992.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.