Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Defiant behaviors in high school students: Contributions to prevent and intervene in school violence
Indexado
WoS WOS:001363162800007
DOI 10.22335/RLCT.V16I3.1996
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In the scientific literature, it is emphasised that it is essential to address challenging negative behaviours in the classroom in order to maintain a conducive learning environment. This article aimed to describe oppositional negative behaviours in Salvadoran secondary school students, in order to make suggestions for prevention and intervention in school violence. The type of research was mixed, with a concurrent triangulation design (DITRIAC) and an exploratory-descriptive scope. In the quantitative phase, a survey was applied to 148 students (52.7% female and 47.3% male). In the qualitative phase, an in-depth interview was conducted with four principals and two psychologists. The results indicate that the students presented disrespectful behaviours towards teachers and classmates, as well as resentful and vengeful attitudes. Both the principals and the psychologists point out that these behaviours extend to the use of social networks, where students publish offensive and threatening content regarding their peers and authority figures. The practical implications of the findings are discussed, and it is concluded that it is essential to promote psychoeducational interventions with an emphasis on the development of emotional regulation strategies that enable the reduction of oppositional behaviours and the prevention of school violence.

Revista



Revista ISSN
Logos Ciencia & Tecnologia 2145-549X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Calderon, Claribel del Carmen - Univ Modular Abierta - El Salvador
2 Castellanos-Alvarenga, Luis Mario - Universidad Santo Tomás - Chile
3 Mejia-Valiente, Jose Plutarco - Univ Modular Abierta - El Salvador
4 de Blanco, Karen Yarixia Rivera - Univ Modular Abierta - El Salvador
5 Valdivieso-Aguilar, Gustavo Adolfo - Univ Modular Abierta - El Salvador

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.