Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Psychometric Properties of Social Climate in the Classroom Scale for University Students in Chile
Indexado
WoS WOS:001363886800001
Scopus SCOPUS_ID:85212087333
DOI 10.3390/BS14111057
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: Classroom social climate is a significant phenomenon within educational contexts; however, it has predominantly been studied among high school students, with limited evidence available at the university level and, consequently, in the psychometric properties of measurement instruments. This study aimed to analyze the psychometric properties of the University Classroom Social Climate Scale (ECSA-U) among Chilean students from the La Araucan & iacute;a region. Method: 422 students participated, responding to the adapted version of the ECSA-U and the Motivation subscale of the Motivation and Learning Strategies Questionnaire. Exploratory structural equation modeling (ESEM), reliability analyses, and correlation analyses were conducted to provide valid evidence for the Chilean University Classroom Social Climate Scale (ECSA-UCL). Results: The scale demonstrated a three-factor structure with good fit indicators, excellent reliability indices, and significant positive associations between the ECSA-UCL and the Motivation Subscale. Conclusions: The ECSA-UCL has proven valid and reliable for measuring the perception of Classroom Social Climate among Chilean university students, making it suitable for use as a measurement tool in studies or interventions that include this variable.

Revista



Revista ISSN
Behavioral Sciences 2076-328X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
Genetics
Ecology, Evolution, Behavior And Systematics
Behavioral Neuroscience
Development
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Leon, Camila - Universidad de La Frontera - Chile
2 BRAVO-SANZANA, MONICA VIVIANA Mujer Universidad de La Frontera - Chile
3 Teran-Mendoza, Oscar - Universidad de La Frontera - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID), FONDECYT REGULAR

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was funded by the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo (ANID), FONDECYT REGULAR 1220166.
This work was funded by the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID), FONDECYT REGULAR 1220166.
This work was funded by the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID), FONDECYT REGULAR 1220166.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.