Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Mindful practice and narrative medicine to educate professionalism undergraduate doctor
Indexado
WoS WOS:001346455600005
DOI 10.6018/EDUMED.605251
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Medical professionalism and clinical bioethics are sought-after competencies in the medical degree at Valparaiso University and teaching them is challenging. Narrative medicine as a pedagogical tool addresses issues associated with these, generating significant learning, while mindful practice refers to the systematic use of contemplative methodologies. With the aim of showing an innovative educational experience in medical professionalism that contemplates mindful practice or full attention in clinical and narrative medicine, during 2022 a practical-reflective workshop on professionalism was implemented, in the fifth year in the subjects of Adult Clinics, Pediatrics and Women's Health. Sessions included mindfulness practices and exposure to art (film, poetic reflection, literature, comics, museum immersion), as well as reflective writing. The course was divided into three sections, each participated in 6 sessions of 3 hours. The topic was prioritized by previous surveys of teachers and students. Each session included a guideline to evaluate the students' experience and perception. Participants completed a reflective rehearsal after the sixth session. 98 students participated and the analysis of reflective texts, stories and poems submitted voluntarily plus the feedback survey, indicated high acceptance of the activity, positive assessment of mindfulness experiences applicable to the clinic, learning environment and perception of wellbeing. Educating professionalism by generating spaces for reflection through a narrative medicine workshop and mindfulness practices is feasible and positively valued by medical students.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Jofre, Pamela - Universidad de Valparaíso - Chile
2 Flores, Pia - Universidad de Valparaíso - Chile
3 Oyanedel, Rebecca - Universidad de Valparaíso - Chile
4 Valenzuela, Rodrigo - Universidad de Valparaíso - Chile
Dr Carlos Buren Hosp - Chile
5 Gigoux, Juan Pablo - Universidad de Valparaíso - Chile
Dr Gustavo Fricke Hosp - Chile
6 Vergaral, Rodrigo - Universidad de Valparaíso - Chile
Dr Carlos Buren Hosp - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.