Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Gender transformations in the field of education? Attitudes and opinions of teachers in Chile
Indexado
WoS WOS:001350471200001
DOI 10.14507/EPAA.32.8308
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This quantitative research describes the attitudes and opinions of a sample of 1.777 teachers about transformations that Chilean society and the educational system are experiencing in terms of gender, sexism, family, sexuality, sex-gender dissidence and sexual education. The results show favorable attitudes toward the changes, which depart from more conventional views on gender and sexuality. These favorable attitudes are consistent with the demands of the feminist movement of 2018 and the approval of new legal norms and educational policies on gender in the country and also aligns with results of other research with teachers in Chile. In sexual education, there is a lack of preparation of teachers in their initial teacher training, a deficiency that should be assumed by universities that teach pedagogy degree courses. Indices were constructed for each area and were crossed with sociodemographic variables: gender, age, religious creed and political tendency, resulting in statistically significant differences in 23 of the 24 crosses. This relationship between variables shows clear sociodemographic profiles of those who present favorable and unfavorable attitudes towards the transformations investigated, profiles that should be considered in the programming of training activities with these groups.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Velis, Francisco Vidal - Univ Metropolitana Ciencias Educ UMCE - Chile
2 Ortega, Geraldine Gutierrez - Consejo Def Estado CDE - Chile
3 Munoz, Daniela Lillo - Universidad de Valparaíso - Chile
4 Paniagua, Humberto Abarca - Univ Metropolitana Ciencias Educ UMCE - Chile
5 Molina, Rosa Montecinos - Colegio Prof & Prof Chile AG - Chile
6 Barrientos, Jaime - Univ Alberto Hurtado Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.