Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Meta4CBC: Metamodel for Competency-Based Curriculum Design in Higher Education
Indexado
WoS WOS:001366680600001
Scopus SCOPUS_ID:85211642899
DOI 10.3390/APP142210110
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Meta4CBC is proposed as an innovative metamodel for competency-based curriculum design in higher education, addressing the critical need to adapt curricula to contemporary challenges driven by globalization, technological advancement, and climate change. Inspired by the Business Motivation Model and Semantics of Business Vocabulary and Business Rules metamodels, Meta4CBC seeks to overcome the limitations of current CBCD models by providing a coherent structure that integrates curriculum components at supra, macro, meso, micro, and nano levels and establishes a common language that facilitates interdisciplinary collaboration. The proposal promotes curriculum alignment and coherence while supporting the development of software tools to assist in curriculum design, automate repetitive tasks, and provide data analysis for informed decision-making. The validation of Meta4CBC was conducted through a multi-step methodology involving proof of concept, expert judgment, and practical application. After defining the components through a systematic literature review, the metamodel was tested in the Computer Engineering program at the University of La Frontera. This testing verified its adaptability and alignment across curriculum levels. Experts from various Chilean universities reviewed the model, providing feedback for refinement.

Revista



Revista ISSN
Applied Sciences Basel 2076-3417

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Chemistry, Multidisciplinary
Engineering, Multidisciplinary
Physics, Applied
Materials Science, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 CRAVERO-LEAL, ANIA LORENA Mujer Universidad de La Frontera - Chile
2 Alvarez, Dante - Universidad de La Frontera - Chile
3 SEPULVEDA-CUEVAS, SAMUEL EDUARDO Hombre Universidad de La Frontera - Chile
4 Isabel Valdivieso Aguilera, María - Universidad de La Frontera - Chile
5 Munoz, Lilia Mujer Univ Tecnol Panama - Panamá
Universidad Tecnologica de Panama - Panamá

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.