Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Barriers to Classroom Participation: Exploring Critical Incidents through Student Voices
Indexado
WoS WOS:001353570400001
DOI 10.18634/SOPHIAJ.20V.2I.1374
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The study aimed to analyse critical incidents affecting classroom participation among students in a municipal school in the Valparaiso region, Chile. Using a qualitative phenomenological approach, critical incidents were collected through written records made by 13 seventh and eighth grade students, which describe unexpected situations affecting classroom participation. Additionally, interviews and visual techniques were applied to address their perspectives. The results highlight incidents of indifference and hostile treatment initiated by teachers, eliciting proactive or passive responses from students. Incidents initiated by students reveal issues of coexistence and offensive behaviour among peers, with similar reactions. Consequences ranged from warnings to sanctions, indicating the persistence of the problem. These findings underscore tensions between student and adult culture, revealing conflicted pedagogical dynamics driven by power relations and the imposition of adult-centric logic, contrasted with student passivity and a lack of self-critique.

Revista



Revista ISSN
Sophia Educacion 1794-8932

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Oyarzun, Camila - Universidad Diego Portales - Chile
2 Figueroa-Cespedes, Ignacion - Universidad Diego Portales - Chile
3 Dufraix, Iciar - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.