Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Module for promoting responsible antimicrobial use in Dentistry: instructional design guided by cognitive load theory Módulo de promoción del uso responsable de antimicrobianos en odontología: diseño instruccional guiado por la teoría de carga cognitiva
Indexado
WoS WOS:001356678800001
Scopus SCOPUS_ID:85208533353
DOI 10.1016/J.RMCLC.2024.08.004
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Aproximately 30% to 50% of annual antimicrobial prescriptions are inappropriate or unnecessary, enhancing the development of bacterial resistance. It has been proposed that the responsible use of antimicrobials in undergraduate programs be emphasized. However, teachers usually do not manage effective strategies for this purpose. Aims: 1. Develop an instructional design, guided by the cognitive load theory, of a teaching and learning module to promote responsible use of antimicrobials 2. Evaluate the educational impact of the module on third-year Dental students. Methods: Action research and mixed methodology in four phases. i. Identification of learning needs and outcomes; ii. Instructional design guided by cognitive load theory; iii. Module implementation; iv. Educational impact on students was evaluated using satisfaction surveys, self-reports of learning outcomes achievement and a pre-post knowledge test. Descriptive and analytical statistical analysis (Wilcoxon test) and qualitative content analysis were used. Results: The antimicrobial module was designed in Canvas (LMS), allocating protected time for study and a classroom session. The educational impact was evaluated in 48 students. The satisfaction survey reported positive results on their 10 items (minimum 81.3%). The results of the self-reports of achievement of 7 learning outcomes and the pre-post test of 18 questions were statistically significant (p< 0.001). Conclusions: The design of this module could serve as a guide to promote the responsible use of antimicrobials while achieving greater satisfaction with students' experience and learning outcomes.

Revista



Revista ISSN
0716-8640

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Isbej, Lorena Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Maastricht Univ - Países Bajos
Facultad de Medicina - Chile
Universiteit Maastricht - Países Bajos
2 Oyarzo, Natacha - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
3 Véliz, Claudia - Facultad de Medicina - Chile
4 Rios, Juan Carlos - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.