Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Decision-making during clinical practices: analysis from neuroeducation La toma de decisiones durante las prácticas clínicas: análisis desde la neuroeducación
Indexado
WoS WOS:001356269100001
Scopus SCOPUS_ID:85208598497
DOI 10.1016/J.RMCLC.2024.09.003
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Decision-making during clinical practices involves a series of interrelated mental processes such as working memory, inhibitorycontrol, cognitive flexibility and emotional regulation, which influence the teaching and learning process. Objective: To analyze the decision-making process in Obstetrics and Childcare students of the Universidad de Antofagasta, Chile during clinical practices in teaching-assistance fields from the neuroeducation. Method: An exploratory qualitative research was carried out through semi-structured interviews with 16 female students. The narratives were analyzed through grounded theory. Results: The experiences and knowledge gained allowed the consolidation of the memory and supported correct decisions in front of the patients. Adaptation to new situations, adverse events and critical incidents was conditioned by the teacher's supervision, as well as sustained attention during decision making in real environments. Negative emotions predominated from the beginning and at the end of all decision-making processes. Conclusion: Since decision-making is a complex process that involves a synergy between working memory, cognitive flexibility, inhibitory control and emotional regulation, independent of temporality, it is therefore advisable to promote teaching based on neuroeducation, because it allows the teacher to understand the mental processes of students, to favor a harmonic educational climate and to strengthen pedagogical skills.

Revista



Revista ISSN
0716-8640

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Altamirano-Droguett, Janet - Universidad de Antofagasta - Chile
2 Goset-Poblete, Jessica - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Campillay-Arancibia, Natalia - Universidad de Antofagasta - Chile
4 Castro-Escobar, Melanie - Universidad de Antofagasta - Chile
5 Letelier-Zarate, Alexandra - Universidad de Antofagasta - Chile
6 Robledo-Gonzalez, Barbara - Universidad de Antofagasta - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
estudiantes de la carrera de Obstetricia y Puericultura de la UA

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Los autores agradecen a los estudiantes de la carrera de Obstetricia y Puericultura de la UA que participaron voluntariamente en el proyecto.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.