Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Facilitators and barriers for the inclusion of students with disabilities in Physical Education in Colombia, Chile, Spain and Peru
Indexado
WoS WOS:001336204900004
Scopus SCOPUS_ID:85205957706
DOI 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2024/4).158.04
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The objective of this study was to analyse the barriers and facilitators that students with disabilities encounter in Physical Education and sports in Chile, Colombia, Spain and Peru. An exploratory, correlational and cross-sectional study was designed, involving 362 children and adolescents with disabilities from Chile (41.1%), Colombia (14.6%), Spain (11.6%) and Peru (32.5%), who completed the questionnaire "Barriers and Facilitators of Sports in Children with Physical Disabilities" (BaFSCH) in its Spanish-translated version. Concerning the results, 72.7% practice physical activity at school, with a higher tendency in Colombia (88.7% chi 2 2 = 11.17, p = .02), where 72.0% participate in Physical Education classes while 38% practice physical activity and sports workshops. The main facilitators of inclusion are parents and guardians, along with friends in the school environment, while barriers are associated with accidents or falls and/or their disability and/or impairment. Additionally, biological sex (OR = 1.893, IC = 1.19-3.00, p = .007) is associated with being a facilitator for physical activity, whereas having an intellectual disability (OR = .437, IC = .20- .94, p = .03) and a physical disability (OR = .298, IC = .15-.58, p = .0002) are associated with barriers to inclusion. This research revealed that Physical Education classes are fundamental for engaging in physical activity within the educational setting for children and adolescents with disabilities, as well as the environment, which acts as a protective factor at the environmental level.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Munoz-Hinrichsen, Fernando Ignacio - Metropolitan Univ Educ Sci - Chile
Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Camargo-Rojas, Diana Alexandra - Univ Externado Colombia - Colombia
Universidad Nacional de Colombia - Colombia
3 Grassi-Roig, Mauro - Univ Politecn Madrid - España
Universidad Politécnica de Madrid - España
4 Torres-Paz, Luis - Cesar Vallejo Univ - Perú
Universidad César Vallejo - Perú
5 Perez-Tejero, Javier - Univ Politecn Madrid - España
Universidad Politécnica de Madrid - España
6 Martinez-Aros, Alan - Universidad Diego Portales - Chile
7 Herrera-Miranda, Felipe - Universidad Diego Portales - Chile
Universidad de Viña del Mar - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.