Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Inclusive School-Families Strategies for Children with Autism Spectrum Disorder in Chile: Pending Task
Indexado
WoS WOS:001383245700005
DOI 10.14483/16579089.22450
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study aimed to explore inclusive strategies significant for the families of children with ASD, specifically those implemented by schools to strengthen connections with the socio-family context and ensure full participation in school and social life. This research adopted a phenomenological approach and employed qualitative methods, including in-depth interviews with parents of children with ASD and semi-structured interviews with professionals from the School Inclusion Program at two schools in Temuco, southern Chile. The findings revealed that family-school linkage strategies tend to be unidirectional, with a strong focus on securing family commitment, but with limited coordination across the broader school community. While families highly value pedagogical work with their children, they also report tensions with professionals, particularly regarding the unique needs of each family. Although the essential role of families in achieving the inclusion of children with ASD is recognized, there remains a challenge in developing inclusive strategies that engage the entire community, with a social perspective, both inside and outside of school, in ways that help reduce the exclusion experienced by families in their environment.

Revista



Revista ISSN
Infancias Imagenes 1657-9089

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Family Studies
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Herrera-Paredes, Nazarena - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Barriga-Gonzalez, Pamela - Universidad Católica de Temuco - Chile
3 Cabrolie-Vargas, Magaly - Universidad Católica de Temuco - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.