Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



School contextualization with indigenous group's socio-educational methods and pedagogies
Indexado
WoS WOS:001363676200001
DOI 10.3389/FEDUC.2024.1425464
Año 2024
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents a method for contextualizing school education and initial teacher training, using the case of Mapuche in schools in central-southern Chile to change the ambivalence of teaching in an indigenous context. The analysis is based on a dispositionalist-contextualist theoretical framework and the results of empirical research projects on Mapuche socio-educational knowledge. It examines the co-construction of intercultural knowledge by researchers and parents. It concludes with a Mapuche educational knowledge base that can contextualize the school curriculum and teacher training plans.

Revista



Revista ISSN
2504-284X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Quilaqueo, Daniel - Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Torres, Hector - Universidad del Bío Bío - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT
Biocultural Conservation (CHIC) project

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The author(s) declare that financial support was received for the research, authorship, and/or publication of this article. This article is part of the FONDECYT project N degrees 1231178: "Socio-cultural and educational ambivalence in a Mapuche context: Epistemic tension of teachers with students and parents." It is also part of the Associate Research work for the Cape Horn International Center for Global Change Studies and Biocultural Conservation (CHIC) project, ANID/BASAL FB210018.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.