Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



SETMAT: A Representation Instrument for Software Engineering Teaching Practices
Indexado
WoS WOS:001337958300063
Scopus SCOPUS_ID:85207839145
DOI 10.1109/CLEI64178.2024.10700415
Año 2024
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Software engineering (SE) teaching includes different strategies such as project-based learning, collaborative learning, simulations, and case methods, among others, seeking to balance theory and practice and encourage teamwork. However, although some repositories of teaching practices are identified, each SE teacher incorporates different strategies/practices either barely documented or subjectively represented. The latter hinders the transfer of knowledge among the software engineering education community. Therefore, in this paper we propose SETMAT (Software Engineering Teaching Methods and Theory), a descriptive theory of SE education offering a common conceptual framework for representing software engineering teaching practices, and we also describe a pilot with teachers from Colombia, Chile, and Mexico where they represented and socialized their SE teaching practices in SETMAT. This pilot proves the usage of SETMAT for representing teaching practices easies comparison, composition, and transferring such practices. This poses an input of interest for SE education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gomez-Alvarez, Maria Clara - UNIV NACL COLOMBIA - Colombia
Universidad Nacional de Colombia Medellin - Colombia
2 Zapata-Jaramillo, Carlos Mario - UNIV NACL COLOMBIA - Colombia
Universidad Nacional de Colombia Medellin - Colombia
3 As, Heman Astudillo-Roj - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Astudillo-Rojas, Hernan - Instituto de Tecnología para la Innovación en Salud y Bienestar Universidad Andres - Chile
4 IEEE Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.