Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Perceptions of interprofessional education in first-year Health Sciences students and teachers through Service-Learning in the context of covid-19: a mixed analysis Percepciones sobre educación interprofesional en estudiantes y docentes de primer año en carreras de Ciencias de la Salud a través de Aprendizaje-Servicio en contexto de COVID-19: un análisis mixto
Indexado
WoS WOS:001356225200001
Scopus SCOPUS_ID:85208590027
DOI 10.1016/J.RMCLC.2024.05.013
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Interprofessional education (IPE) is crucial for the training of future health professionals, promoting collaboration and teamwork between disciplines. This study analyzes the perceptions about IPE of students and teachers in first year health sciences courses, using a Service Learning (S-L) methodology, which was conducted online during the COVID-19 pandemic. Methodology: A sequential mixed-method approach was implemented involving 88 students and 12 faculty members from Occupational Therapy, Physiotherapy, Nutrition and Dietetics, and Speech Therapy. Results: The findings revealed significant differences in the disposition towards interprofessional learning and interprofessional education after the intervention, especially in Nutrition and Dietetics students. Furthermore, the qualitative analysis highlighted the favorable perception of students and teachers towards IPE in virtual mode. Key skills such as interaction, communication, commitment, respect, and empathy were highlighted. The triangulation of qualitative and quantitative data showed convergence in "teamwork" and "patient-centeredness". Conclusion: This study supports the importance of IPE in the undergraduate training of health professionals, even in virtual environments like the present. Students demonstrated an excellent disposition and patient-centered approach. These findings underscore the need to continue developing undergraduate IPE programs, equipping students with skills and competencies for their future professional careers.

Revista



Revista ISSN
0716-8640

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lucero-Gonzalez, Nayadet - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
2 Avello-Saez, Daniela - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
3 Fuentes-Lopez, Eduardo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
4 Calvo-Sanchez, Fernanda - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
5 Espinosa-Repenning, Alejandra - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
6 Jeldes-Diaz, Paz - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
7 Fuentes-Cimma, Javiera - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
8 Villagran, Ignacio - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile
9 Riquelme-Perez, Arnoldo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Facultad de Medicina - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Grado de Magister en Educación Médica y Ciencias de la Salud de la Pontificia Universidad Católica de Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Esta investigaci\u00F3n educacional es parte de la Actividad de Graduaci\u00F3n conducente al Grado de Magister en Educaci\u00F3n M\u00E9dica y Ciencias de la Salud de la Pontificia Universidad Cat\u00F3lica de Chile. [51].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.