Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Discursive rhetorical model for the area of education: the didactic guide genre in the Spanish language
Indexado
WoS WOS:001386664600003
DOI 10.24197/OGIGIA/36.2024.49-82
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The study of professional genres in the field of education is crucial for the management of knowledge in educational centers, as well as for understanding the broader pedagogical cultural practices in which the Spanish language is deployed in active use. In this context, the purpose of this paper is to describe the rhetorical organization of the didactic guide discursive genre of the professional teaching field, based on the analysis of the situated genre as a theoretical-analytical tool. The self-compiled textual corpus is composed of 128 teaching guides used in Chilean classrooms and written by secondary school teachers. The textual description, in turn, is complemented with ethnographic information from an in-depth interview with a teacher of recognised prestige in the classroom. The findings allow us to configure a discursive rhetorical model composed of four moves and 14 steps. Likewise, the analysis of the data shows the high flexibility of the genre and its possibilities of adaptation to different classroom contexts and to changes in the educational system. Finally, some implications for professional literacy and instructional design are discussed.

Revista



Revista ISSN
1887-3731

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Sologuren, Enrique - Universidad de Los Andes, Chile - Chile
2 Salazar, Pamela - Colegios Monte Tabor & Nazaret - Chile
3 Naretto, Domingo - Colegio San Anselmo - Chile
4 Vigneaux, M. A. G. D. A. L. E. N. A. SOFiA - Universidad Técnica Federico Santa María - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.