Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Challenges regarding educational inclusion in initial teacher training in universities in central-southern Chile Desafíos ante la inclusión educativa en la formación inicial docente en universidades del centro – sur de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85202588958
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The concept of inclusion has acquired special importance in recent years in the Latin American educational context and particularly in Chile, becoming visible through a series of public policies that seek its development in the national educational system. The present research gives an account of the inclusive cultures, policies and practices present in the training process of Basic General Education teachers in four universities in the central-south zone of Chile. It presents the results of a research that involved conducting 20 interviews with academics who teach in the selected career. The methodology used was guided by an interpretative paradigm, with a qualitative epistemological approach, privileging the multiple case study design and the analysis of information through qualitative content analysis. The main findings regarding practices, academics focus their attention on students who present some SEN. For them, inclusive education is synonymous with SEN, which shows that the training provided by the universities under study is not in line with the current approaches and requirements demanded by the educational system in terms of inclusion.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Computer Science (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Ramírez, Lorenzo Daniel Aravena - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.