Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Resisting ‘universal nursery policy project’ in Chile: early childhood education professional associations and unions reconceptualizing neoliberal professionalism
Indexado
WoS WOS:001325984200001
Scopus SCOPUS_ID:85205691993
DOI 10.1080/09575146.2024.2411379
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article unpacks ECE professional associations and unions (ECEPAUs) pathways of resistance to a ‘Universal Nursery Policy Project’ (UNPP) and how ECEPAUs have reconceptualized the professionalism of the nursery within the Chilean neoliberal agenda. Drawing on a post-qualitative methodology, with three datasets of participant observations, in-depth interviews, discussion groups, and inductive thematic content analysis, findings show three resistance pathways building professionalism: 1) Working mother critique and lobbyist creations rebuilding technical professionalism; 2) Babies’ forgotten right to education critique and walkouts for ground-up professionalism; and 3) Nursery marketization critique and dialogic creations for democratic and social justice professionalism. Finally, we discuss how pathways of resistance to UNPP entangle critique and creation to build coexistant technical and alternative professionalisms. Though ECEPAUs’ resistance to UNPP does not transform neoliberal professionalism, it envisions the professionalism of the nursery as a common good, reconceptualizing it in the public dialogue for greater justice from the cradle.

Revista



Revista ISSN
Early Years 0957-5146

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Adlerstein, Cynthia Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Barco, Blanca Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo [Fondecyt Regular]
Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo [FONDECYT Postdoctorado 2022]

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The work was supported by the Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo [Fondecyt Regular No 1200136]; Agencia Nacional de Investigacion y Desarrollo [FONDECYT Postdoctorado 2022 No 3220058].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.