Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Assessment of dimensions of socio-emotional, cognitive, and motor development in Chilean children with Developmental Language Disorder and typical development: An analytic Evaluación de las dimensiones del desarrollo socioemocional, cognitivo y motor en niños chilenos con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje y desarrollo típico: Un estudio analítico
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85203525781
DOI 10.32348/1852.4206.V16.N3.40113
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



study Recent evidence shows that children with Developmental Language Disorder (DLD) may have impairments in developmental domains other than language. Studies in Spanish-speaking preschoolers are scarce, especially in the socio-emotional and motor dimensions. The objectives were to compare cognitive, motor, socio-emotional, and language development between preschoolers with DLD and typical development (TD), and to correlate their language skills with other dimensions. Forty children with a mean age of 56 months were divided into two groups: 20 with DLD and 20 with TD. Comparisons were made using the Test de Aprendizaje y Desarrollo Infantil (TADI), and it was found that children with DLD scored significantly lower on all scales. When examining the correlations, the relationship between motor skills and receptive grammar is noteworthy in both samples. The results suggest the need for an approach that considers the dimensions of development and promotes the well-being of these children.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Linguistics And Language
Developmental And Educational Psychology
Behavioral Neuroscience
Experimental And Cognitive Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Iturra-Osorio, Daniela - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
2 Allende-Valenzuela, Tamara - Universidad San Sebastián - Chile
Universidad Finis Terrae - Chile
3 Vargas Ríos, Felipe Alonso - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.