Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Towards a multidimensional learning progression of the school substance model Hacia una progresión de aprendizaje multidimensional del modelo escolar de sustancia
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85195599910
DOI 10.22201/FQ.18708404E.2024.1.85989
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Given the social and environmental implications of materials in today’s life, the substance model is present in all school chemistry curricula. Although there is an extensive body of literature on the learning processes of this model, most learning progressions have focused on a single dimension, providing partial views of how students appropriate key ideas and learn to apply them in new and challenging situations. In this paper we propose a multidimensional learning progression for the substance model, characterizing how key ideas, forms of reasoning, and representations of material systems are expected to progress. The learning progression, empirically refined from the productions of 343 students aged 13-18, is composed of six stages that constitute the expected trajectory of students from the objectivist to the interactionist stage. This learning progression can be used by both researchers and teachers to move towards more sophisticated visions of substances, which allow students to address the challenges that the exercise of citizenship demands in today’s society.

Revista



Revista ISSN
Educacion Quimica 0187-893X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Marzábal, Ainoa - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Manrique, Franklin - Universidad de Santiago de Chile - Chile
3 Delgado, Virginia - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 Moreira, Patricia - The University of Arizona - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.