Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Validation of a self-assessment questionnaire of clinical competencies acquired in intrahospital simulated clinical practice Validación de un cuestionario de autoevaluación de competencias clínicas adquiridas en la práctica clínica simulada intrahospitalaria
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85204735776
DOI 10.56294/SALUDCYT20241105
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: in-hospital simulated clinical practice is essential in the training of health career students, since it allows them to develop technical and non-technical skills for effective interprofessional collaborative practice. However, there are not many validated instruments that evaluate the development of these competencies. The objective of this study was to determine the psychometric properties of a self-assessment questionnaire of clinical skills acquired in simulated in-hospital clinical practice in an interdisciplinary group of students. Method: a quantitative descriptive study was carried out. The sample included 312 students from 6 health programs at a private Chilean university, who completed 25 hours of simulated interprofessional internships. A 14-item self-assessment questionnaire with 5 response categories was applied, validated by experts. Internal consistency was evaluated using Cronbach’s alpha and an exploratory and confirmatory factor analysis was performed. Results: the factor analysis confirmed a structure of 4 dimensions: ethical values, roles and responsibilities, interprofessional communication and teamwork. The response averages were very high, close to 5 (totally agree). Pearson correlations were high (>0,6) for most items. The overall Cronbach’s alpha was 0,94. Conclusions: the questionnaire showed adequate psychometric properties to evaluate the self-perception of clinical skills acquired in interprofessional simulated practice.

Revista



Revista ISSN
Salud, Ciencia Y Tecnologia 2796-9711

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Multidisciplinary
Engineering (Miscellaneous)
Nursing (Miscellaneous)
Reviews And References (Medical)
Nurse Assisting
Health Professions (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Aguila Millaquen, Blanca - Universidad de Las Américas, Chile - Chile
2 Roco-Videla, Angel Gerardo Hombre Universidad Arturo Prat - Chile
3 Paredes Miño, Pamela - Universidad de Las Américas, Chile - Chile
4 Lara Muñoz, Alejandro - Universidad de Las Américas, Chile - Chile
5 Espinoza Garrido, María Eugenia - Universidad de Las Américas, Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.