Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



“MAPUDUNGUN IS UNDERSTANDING WHERE WE COME FROM”: CONSTRUING ALIGNMENT AROUND A HERITAGE LANGUAGE IDENTITY IN A FOCUS GROUP INTERACTION “El mapudungun es entender de dónde venimos”: construyendo la alineación en torno a una identidad lingüística heredada en la interacción de un grupo de discusión
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85200575248
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article aims to identify and describe how participants in a focus group interaction co-build alignment around shared values and experiences as heritage learners of Mapudungun (Don, 2019; White, 2003; 2010; 2021). Specific attention is paid to how bonds (Knight, 2010; 2013) mapped by resources from the ENGAGEMENT system are negotiated throughout the conversation (Martin, 1992; Ventola, 1979). We adhere to the socio-semiotic perspective postulated by Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2014) to approach the construing of individual and collective textual identity connected to learning Mapudungun by participants in a focus group. Our findings show that participants’ positioning acts instantiated in patterns of engagement meanings contribute to building axiological alignment around the relevance of Mapudungun for their future teaching professions and their discovery of a new way of perceiving the world through learning the language.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Tironi, Angela - Universidad de Chile - Chile
2 Arancibia, Cristina - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Agenția Națională pentru Cercetare și Dezvoltare

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
1 This study was funded by The National Agency for Research and Development (ANID) Scholarship Program Doctorado Nacional. We would like to thank Alexanne Don for her valuable contributions to this article. *2 Para correspondencia dirigirse a: Angela Tironi (atironi@uchile.cl) ** Para correspondencia dirigirse a: Cristina Arancibia (marancag@uc.cl)
This study was funded by Fondecyt project 1220347. We would like to thank Alexanne Don for her valuable contributions to this article.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.