Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Historical problematization and multitemporality for History Teaching. Abstract Problematización histórica y multitemporalidad para la Enseñanza de la Historia
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85200833995
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Historical problematization is essential for teaching and learning, since it is an element that allows reversing the factual and descriptive teaching of the discipline in favor of the development of historical thinking. In order to design and create historical problematization, the incorporation of the components of historical thinking, such as chance or temporality, is key. Thus, problematizing history is a skill and a competence of the teaching practice. However, despite its importance, its incorporation into the teaching of the discipline is not common practice. The objectives of this research are: describe criteria to develop the problematization of historical content based on temporality (bi and multi directional) and to characterize historical problematizations of practicing teachers who are taking a diploma program. The research is qualitative in nature, based on the documentary review of historiography texts, history didactics and a problem created by practicing teachers, corresponding to the training activities of a diploma program.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cartes Pinto, Daniela - Universidad de La Frontera - Chile
Universitat Autònoma de Barcelona - España
Universidad Católica de Temuco - Chile
2 Chávez Preisler, Carolina Mujer Universitat Autònoma de Barcelona - España
Universidad de Los Lagos - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.