Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Linguistic Attitudes Towards the Mapuche Language: An Exploratory Among Youth from Araucanía and Biobío Regions in Chile Attitudes linguistiques vers la langue mapuche : une étude exploratoire parmi de jeunes des régions d’Araucanía et Biobío au Chili Atitudes linguísticas para a língua mapuche em jóvens das regiões da Araucanía e Biobío no Chile Actitudes lingüísticas hacia la lengua mapuche: un estudio exploratorio en jóvenes de la Araucanía y Biobío en Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85197027515
DOI 10.17533/UDEA.IKALA.355447
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Mapuzungun or Chedungun language is a quintessential part of Mapuche people’s identity, but this language is nowadays threatened by linguistic displacement driven by their sociopolitical minoritization and the advance of Spanish language as the national language. This article reports on a qualitative exploratory study carried out with twelve participants aged 18 and 27, from some Mapuche communities settled in the Araucanía and Biobío regions, in Chile. It aimed to analyze the main linguistic attitudes displayed by the Mapuche young participants towards Mapuzungun and the State-led process of language revival through the program of bilingual intercultural education. Data were gathered through semi-structured interviews conducted by bilingual collaborators from various communities in the abovementioned regions. Findings suggest an attitudinal conflict in these young people, which leads them to display very positive attitudes towards their native language along with high linguistic insecurity, grounded on a purist approach, which could influence their decision of avoiding speaking Mapuzungun. Concerning linguistic revitalization, participants identified different agents in charge of the process, with the school playing a fundamental role, provided it goes through structural changes. By making evident and projecting the motivations underlying community sociolinguistic behavior, examining minoritized language speakers’ beliefs provides inputs to design and deploy language revival and teaching programs.

Revista



Revista ISSN
Ikala 0123-3432

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Cultural Studies
Language And Linguistics
Linguistics And Language
Literature And Literary Theory
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Soto, Carol Becerra - Centro de Formación Técnica San Agustín - Chile
2 HENRIQUEZ-BARAHONA, MARISOL Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.