Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The use of historical information sources for the development of media and information literacy skills in school classrooms: A research in action with teachers and students of secondary education in Chile and Spain El uso de fuentes de información histórica para el desarrollo de competencias de alfabetización mediática e informacional en las aulas escolares: una investigación en la acción con profesores y estudiantes de educación secundaria en Chile y España
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85202553660
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents the preliminary results of a qualitative study carried out in Chile and Spain, which uses case study and action research methods, to obtain data on the use of written sources by novice school history teachers, to develop the critical literacy skills of their students. Also, methodological procedures are explored that could be used in the classroom to promote Media and Information Literacy. Through participant observation, interviews, and didactic intervention, it has been possible to conclude that the selection of sources, the presentation in a multimedia format and the use of Artificial Intelligence as a tool for contextualization, increase the possibilities that their students, distinguish facts from opinions and intentionality in the sources used in the classroom.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Computer Science (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Vera, Fernando Fermín Godoy - Universidad Autónoma de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.