Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Conceptualizations and Enactments of Precariousness and Interculturality in Multicultural Schools and Educational Policies in Chile Conceituações e encenações de precariedade e interculturalidade em escolas multiculturais e políticas educacionais no Chile Conceptualizaciones y representaciones de la precariedad y la interculturalidad en las escuelas multiculturales y las políticas educativas en Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85202585412
DOI 10.1590/1984-6398202422142
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



There is an increasing demand to address interculturality in schools due to increasing global mobility at an institutional and practical levels. However, issues of identity and language commodification seem to hinder these processes in communities that have been historically and precariously minoritized such as indigenous and immigrant children. Hence, this embedded mixed-methods study analyses how interculturality is conceptualized, implemented, and experienced 1) in the National Policy for Foreign Students (2018-2022) (PNM); and 2) by six EFL teachers working in vulnerable multicultural educational contexts in Chile. First, the PNM document is analyzed following a corpus-assisted approach to critical discourse analysis. Then, the interviews were analyzed following a grounded approach to thematic coding. Results show a clear dichotomy between ontological and epistemological understanding of interculturality in which schools attempt to promote the critical coexistence of various cultures among their students and communities despite the precariousness they face and the lack of an intersectional understating of interculturality in the PNM.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Perez-Arredondo, Carolina Mujer Universidad de O’Higgins - Chile
2 López, Margarita Calderón Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Arenas-Torres, Francisca - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Prix Inspiration Arctique

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID, Chile) under Grant Fondecyt de Iniciaci\u00F3n 11200041. Support from ANID/PIA Basal Funds for Centers of Excellence FB0003 is gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.