Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Perception of science teachers in initial training about didactic curriculum performance and promotion of scientific skills in science for citizenship Percepción de profesores de ciencias en formación inicial sobre el desempeño didáctico-curricular y promoción de habilidades científicas en ciencias para la ciudadanía
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85202770941
SciELO S0718-50062024000400127
DOI 10.4067/S0718-50062024000400127
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The present mixed study seeks to characterize how future natural sciences teachers perceive their didacticcurriculum performance and their promotion of scientific competence when implementing the subject Science for Citizenship in their pedagogical practice. The quantitative phase employs a non-experimental design, while the qualitative phase is a case study of fourth-year university students during the years 2022 and 2023. Performance perception is measured by a Likert scale and semi-structured interviews. Scientific competence is analyzed at levels (high, regular, and low) and discourse analysis is encrypted into codes and categories. The results indicate a regular perception to promote scientific competence. It also shows training deficiencies associated with: contextualization, curriculum interpretation, difficulties in science integration, and influence of the traditional teaching model. It is concluded that there are tensions in initial training when teaching Science for Citizenship due to the didactic-curriculum demands of this new subject.

Revista



Revista ISSN
Formación Universitaria 0718-5006

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Education
SciELO
Engineering

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Martin, Edith Herrera San - Universidad del Bío Bío - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
La autora agradece el apoyo de la Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo, a trav\u00E9s del proyecto FONDECYT INICIACI\u00D3N 11220596.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.