Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Validation of a questionnaire on perceptions and uses of AI-Gen among pedagogy students Validación de un cuestionario sobre las percepciones y usos de la IA-Gen entre estudiantes de pedagogía
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85200790732
DOI
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study aimed to validate a questionnaire for assessing the perception and use of Generative Artificial Intelligence (AI-Gen) among pedagogy students. A quantitative methodology with a non-experimental, cross-sectional design was employed. The 22-item questionnaire was developed to cover dimensions such as familiarity with AI-Gen, perception of relevance, practical skills, perceived barriers, confidence, and ethical considerations. The validation process included expert judgment, cognitive interviews with students, and statistical reliability analysis. The sample consisted of 309 undergraduate pedagogy students. The reliability analysis yielded a Cronbach’s alpha of.917, indicating high internal consistency. All items significantly contributed to this consistency. The findings support the questionnaire’s validity and reliability as a tool for assessing the integration of AI-Gen in initial teacher training, helping to identify the perceptions, experiences, and willingness of future educators to responsibly incorporate these emerging technologies.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Computer Science (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Juan, Javier Espinoza San - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
2 Raby, María Daniela - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 Sagredo-Lillo, Emilio - Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.