Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Curricular Redesign With a Model of Professional Competences in Mathematics: A Case in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85203698475
DOI 10.7459/CT/390103
Año 2024
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper presents a competency-based curriculum redesign, whose pedagogical orientation is related to the development of a common training base for professional performance specialized in mathematics training and didactic-pedagogical training. The study contributes to the literature on quality assurance in Mathematics Education and provides empirical evidence of the success of a process implemented over five years and certified by an external body. Each of the stages of how this can be done in the classroom and what elements need to be considered for implementation are outlined.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz, Verónica - Universidad de Los Lagos - Chile
2 Gallardo-González, Mónica - Universidad de Los Lagos - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de In-vestigaciones Científicas y Tecnológicas de Chile CONICYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
In the field of mathematics, the competency-based approach, according to the OECD (2019), is considered as the educational proposal that, in addition to including the learning of content, aims to educate constructive and reflective citizens, enabling them to identify and understand the role of mathematics in the world. Regarding the competences of secondary mathematics teachers, D\u00EDaz and Poblete (2008) propose a Model of Mathematical Professional Competences (MCPM) that includes general and specialised competences, frameworks of competence contexts, and qualitative dimensions in relation to the conception of quality. This model was previously validated and evaluated through the research project Fondecyt N\u00BA 1010980, funded by the Comisi\u00F3n Nacional de In-vestigaciones Cient\u00EDficas y Tecnol\u00F3gicas de Chile CONICYT (Figure 1).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.